sâmbătă, 1 ianuarie 2011

COZONACUL BUNICII

cozonac

Este cozonacul care-mi place cel mai mult.
Este cel mai pufos cozonac.
Cel mai gustos si cel mai bun.
Reteta este veche, transmisa din generatii in generatii. Eu o am de la soacra mea.
Cu ocazia Craciunului 2010 i-am facut pentru prima oara in viata mea si sunt tare incantata de rezultat.

Ingrediente :
- 1kg faina
- 50g drojdie
- 250g zahar
- 2 plicuri de zahar vanilat
- 500mL lapte dulce
- 100g unt topit
- 100g ulei
- 5 oua (galbenusurile se folosesc pt aluat, albusurile pt umplutura)
- sare (aproape o lingurita..dar rasa bine)
- esente rom, vanilie
- coaja lamaie, portocala
- nuca 300g

Preparare :
Am folosit masina de paine, bineinteles...o comoara in bucataria omului.
Am pus ingredientele in ordinea : ingredientele lichide primele, urmate de cele solide :  laptele, uleiul, untul topit, galbenusurile, zaharul, sarea, faina si drojdia faramitata intre degete.
Programul de pizza : framantat 30min si dospit 1h.
La inceputul framantarii mi s-a parut ca nu e suficienta cantitate de faina si am mai suplimentat in cuva cu 1-2 linguri cu varf de faina.
Pentru cine nu are masina de paine tehnica este urmatoarea :  se alege un castron mare-mare, se cerne faina, se face maiaua din drojdie, putin lapte caldut si zahar, se face o gropita in muntele de faina din castron si se toarna acolo maiaua. Se acopera cu un strat subtire de faina, se pune castronul la un loc cald si vreme de 10-15 min se asteapta sa 'lucreze' maiaua (faina de deasupra trebuie sa 'crape').
Dupa aceea se adauga galbenusurile, restul de lapte caldut, esentele si coaja de lamaie si/sau portocala si se incepe framantatul. Treptat se incorporeaza si grasimea (untul topit si uleiul) pana cand aceasta a fost absorbita total de aluat.
Se framanta jumatate de ora, apoi se lasa la dospit 1h sau chiar 1h si jumatate, intr-un loc cald, acoperind vasul cu un prosop.

Dupa ce s-a terminat procesul de dospire, se intinde aluatul pe masa unsa cu ulei, in prealabil, si se adauga umpluturile.

Eu am folosit numai umplutura de nuca cu cacao sau nuca, cacao, stafide, care se face asa : se bat albusurile spuma si se amesteca cu nuca maruntita + cateva linguri de cacao, zahar vanilat si esente, daca se doreste (am pus si rom si vanilie)
 Se ruleaza, se aseaza in tava tapetata cu hartie de copt sau unsa cu ulei si tapetata cu putina faina. Se mai lasa la crescut cam 40 min.
Inainte de a se introduce la cuptor se ung cu 1 ou intreg batut, apoi se introduc in cuptor, la foc mediu (180-190grade) timp de 40 min.
Asa aratau gata crescuti in forme.
Cozonac: faza initiala.
cozonaccozonac
Cozonac: faza finala.


cozonac

cozonac

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu